بزرگترین مرجع مقالات ، پروژه ها و هر آنچه که از معماری باید بدانیم
در صورت نیاز به هرگونه پروژه و یا مقاله در رابطه با معماری از طریق
ارسال نظرات و یا شماره تلفن 09334399472 با ما در ارتباط باشید
نام کتاب: اصول و مبانی رنگ شناسی در معماری و شهرسازی
تالیف و ترجمه: مهندس کورش محمودی و مهندس امیر شکیبامنش ـ انتشارات طحان ـ این کتاب شامل ۵ فصل است: ۱ـ تاریخچه رنگ. ۲ـ تئوری رنگ. ۳ـ روانشناسی رنگ ها ۴ـ کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی ساختمان ۵ـ کاربرد رنگ در شهر >>
نام كتاب : معماري و موسيقي (چاپ دوم)
مولف: موسسه ي علمي و فرهنگي فضا (منصور فلامكي ، غلامحسين نامي ، حسينعلي ملاح ، محمد رضا حائري ، امانوئل ملك اصلانين ، حسين دهلوي ، خسرو سينايي ، فرهاد مشيري ، علي اكبر صارمي ، اسماعيل طلايي ، شيوا صميمي ، كوروش متين)
نام كتاب: نقشه كشي ساختماني و طراحي داخلي و با autocad 2008
تاليف:beverly Kirkpatrick و james Kirkpatrick
ترجمه و تاليف(ثانويه): نادر خرمي راد
انتشارات: موسسه ي فرهنگي هنري ديباگران تهران
توضيح:
اين كتاب براي آموزش اوتوكد تهيه نشده است. مخاطب اصلي كتاب،كاربري است كه در مورد اتوكد مطالعه كرد و ميداند كه چگونه ميتواند از دستورات مختلف استفاده كند. تجربه داده است كه بسياري از كاربراني كه اوتو كد را مي آموزند،در استفاده از آن با مشكل مواجه ميشوند. كمتر كاربري ميتواند يك خود آموز اوتوكود را مطالعه كرده و بعد از آن به يكباره نقشه ي كاملي طراحي كند ؛ يا اگر توانست نقشه اي طراحي كند،به شيوه اي دست كار خود را انجام دهد.
نام كتاب: ریچارد میر
(ساختن برای هنر-جزئیات)
گردآورنده:ورنر بلازر
ترجمه و تدوین:امیر اعلا عدیلی
انتشارات همام
ریچارد میر با آثار سفید رنگش در معماری یکی از برجسته ترین معماران مدرن می باشد.این مجموعه که ترجمه و تدوین از دو کتاب به صورت یک جلد در دو بخش مجزا می باشد.حاصل تلاش چندین ساله ریچارد میر و ورنر بلازر است. در این مجموعه باید توجه خود را به ایده های خلاقانه تصویری ریچارد میر در پرسپکتیو با در نظر گرفتن جزئیات معطوف سازیم. چرا که راه حل های مبتکرانه او دقیقاً در نقاط تلاقی آنها پدید می آید و جزئیات خاص ،اصل اساسی و مهم در ارائه یک معماری برجسته و ماندگار است.تجربه معماران نیز این ایده خلاقانه را اثبات میکند.
نام كتاب: آسمانخراشها
(گردآورنده:آنتونیو ترانووا)
ترجمه و تدوین:امیر اعلا عدیلی
بها:125000 ریال
آسمانخراشها با تاریخ تمدن و رشد جامعه ایالات متحده توسعه پیدا کردند.در نیمه دوم سده قرن نوزدهم،با پیدایش مصالح جدید-به ویژه صنعت فولاد-امکانات نوینی برای ساخت برجهایی عظیم به وجود آمد،بناهایی به بلندای آسمان که به دنیای سماوی سر می سایند .این ساخت و سازها،خود نوعی پیشرفت برای هر کشور محسوب می شود و موجبات توسعه اقتصادی و بهبود روابط بین المللی را با توجه به اهمیت و کاربردشان،فراهم می آورد.این کتاب نیز،به بررسی تمام آسمانخراشهای گذشته و حال ،به ترتیب زمان ساخت می پردازد.این مرجع که به صورت تمام رنگی منتشر شده است می تواند عاملی باشد برای رشد و توسعه برج سازی در مناطقی در کشور مانند سواحل خلیج فارس و همچنین در دسترس بودن این اطلاعات برای دانشجویان.
نام كتاب:ابزار،مصالح و شيوه هاي گوناگون ماكت سازي
راهنماي كارگاهي ساخت و كاربرد ماكت هاي طراحي معماري
ويراست دوم
انتشارات خاك
نوشته ي كريس بي.ميلز
ترجمه ي محمد احمدي نژاد
قيمت : 6800 تومان
(كتاب برگزيده ي سال 82)
با وجود اينكه من هم ايمان دارم به اين نكته كه براي ماكت سازي بايد عمل كرد، اما خب خوندن همچين كتاب مفيدي رو هم واقعا توصيه ميكنم.
براي مبتدياني مثل من نوشته شده، تا بتونن به سطح پيشرفته برسن...
توضیح:بند 1و2و3 از مجموعه معماری و بند 1 از مجموعه شهرسازی علاوه بر آزمون تئوری آزمون عملی (اسکیس) هم دارند
گرایش معماری-معماری
رسالت اصلي رشته معماري، طراحي ساختمانهاي مفيد، زيبا و اصيل و ساماندهي به محيط مصنوع و شكلدهي به فضاي زندگي انسان، در توازن با طبيعت و متناسب با ارزشها و شرايط فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي جامعه است.
معماري ضمن اين كه يك رشته فني و مهندسي است، در عين حال تخصصي مرتبط با شرايط يك جامعه ميباشد. به همين جهت آموزش رشته معماري به عنوان يك تخصص چندگرايشي، شامل مباحث فني و مهندسي است كه بر خلاقيت، ذوق هنري و بنيانهاي زيباييشناسي و مهارتهاي حرفهاي تكيه دارد و نيز از مباحث علوم اجتماعي، اقتصادي و روانشناسي بهره ميگيرد.
در اين راستا دانشجويان اين گرايش فراميگيرند مسائل مطرح در حوزه معماري را به درستي تحليل و ارزيابي كرده و سپس اطلاعات مورد نياز را جمعآوري، پالايش و سازمان داده و آنها را در طراحي ساختمانها و فضاهاي دلنشين و زيبا و عملكردي بكار بندند. به گونهاي كه باعث بهبود روزافزون زندگي افراد جامعه و كيفيت محيط گردند.
فارغالتحصيلان گرايش مهندسي معماري ميتوانند در حيطههاي زير فعاليت داشته باشند:
· فعاليت به عنوان مهندس مشاور معماري در جهت طراحي بناها
· همكاري با گروه مهندسان مشاور معماري جهت طراحي و توسعه طرحها
· نظارت عمومي و عالي بر صحت انجام كار در عمليات اجراي ساختمان
· مديريت و هماهنگي اجرايي پروژههاي گسترده در زمينه گرايش تخصصي
· و ...
گرایش معماری منظر
معماري منظر، هنر و دانشي جديد است كه به ساماندهي فضاهاي بيروني و باز ميپردازد. شكلگيري و تكامل اين رشته مبتني بر دو مؤلفه اساسي است: اوقات فراغت و طبيعت. در تعريف مفاهيم اساسي اين رشته، منظر موجودي پويا و نسبي خوانده ميشود كه در تعامل دائمي با جامعه و طبيعت شكل ميگيرد. بدين ترتيب، منظر موجودي با قابليتهاي فرهنگي خواهد بود كه اهداف سهگانه زيباشناسانه، فرهنگي و عملكردي را همزمان پي ميگيرد. ادراك منظر فرايندي مبتني بر حس است كه بدون واسطه صورت ميگيرد.
هدف از برگزاري دورههاي كارشناسي ارشد معماري منظر، آموزش افرادي است كه با توجه به رعايت حفظ و تعادل محيط طبيعي و نيازهاي زيستگاهي انسان و ملاحظات زيباييشناسي، چشمانداز و محيط، توانايي طراحي در محوطههاي وسيع و محدوده شهري و برون شهري را به عنوان مشخص داشته باشند. فعاليت يك معمار منظر ميتواند از طراحي فضاهاي باز تا طراحي يك پارك ملي، از طراحي يك محوطه مسكوني تا طراحي زيرساختهاي شهري، مديريت زمينهاي بكر، احياء اراضي مخدوش شده مثل معادن، محوطههاي دفن زباله را دربرگيرد.
فارغالتحصيلان گرايش معماري منظر ميتوانند در حيطههاي زير فعاليت داشته باشند:
· برنامهريزي براي توسعههاي جديد از لحاظ فرم و مقياس
· طراحي منظر خيابانها و زيرساختهاي عمومي شهر
· طراحي منظر براي مدارس، دانشگاهها، بيمارستانها و هتلها و...
· طراحي پاركهاي عمومي، پاركهاي موضوعي و فضاهاي ورزشي
· طراحي محوطههاي مسكوني، شهركهاي تجاري و صنعتي
· طراحي فضاهاي شهري، ميدانها، پيادهراهها و طراحي منظر راهها
· ساماندهي بازسازيهاي شهري
· ساماندهي مناظر طبيعي، تاريخي و توريستي
· حفاظت از باغهاي تاريخي
· و...
گرایش مطالعات معماری ایران
دوره كارشناسي ارشد مطالعات ايران به بازنگري و تعمق در پيشينه تاريخي معماري، شهر و شهرنشيني ايران و بسط و تعميق دانش موجود در اين زمينه ميپردازد. بديهي است در توضيح و تبيين مشخصات معماري و شهر به عنوان فضاي زيست ايراني در دورههاي مختلف علاوه بر پرداخت به سكونتگاهها و بناها، به شئونات ديگر زندگي انسان همانند فرهنگ، هنر، تاريخ و... پرداخته ميشود.
هدف از برگزاري دوره كارشناسي ارشد مطالعات معماري ايران تربيت پژوهشگر تاريخ معماري، بسط و گسترش دانش در زمينه تاريخ پرافتخار معماري ايران است.
فارغالتحصيلان اين دوره ميتوانند به عنوان پژوهشگر تاريخ معماري و شهرسازي ايران در مراكز پژوهشي مرتبط اعم از دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي، سازمان ميراث فرهنگي، گروههاي باستانشناسي اشتغال داشته باشند يا به عنوان مدرس تاريخ معماري و شهرسازي در دانشگاهها به امر تدريس بپردازند و يا به عنوان مشاور در گروههاي علمي، طراحي معماري و شهرسازي به كار اشتغال ورزند.
گرایش معماری اسلامی
دوره كارشناسي ارشد مهندسي معماري اسلامي، رسالت كشف حقايق تاريخي، تمدن و سرايت فرهنگي ايران در دوران پس از اسلام و تربيت معماران آشنا به اين مباحث جهت ايجاد طراحي، آشنا به معماري ايران و شناخت مفاهيم علمي معماري اسلامي تدوين شده است. در اين دوره دانش معماران در زمينه معماري اسلامي بسط و تعميق داده ميشود تا فارغالتحصيلان اين گرايش به عنوان پژوهشگر معماري اسلامي، طراح در پروژههاي فرهنگي، همكاري با مهندسين مشاور معماري، مدرس تاريخ معماري اسلامي و در ساير زمينههاي مختلف معماري اسلامي حضور داشته باشند. گرایش معماری داخلی
اگر معماري راحتسازي فضاي زيستي انسانها است معماري داخلي اخص اين موضوع است. اگر كليت يك بنا را يك اثر معماري بناميم، انتظام هنري پوستههاي درون كالبدي آن بنا به مراتب سهم بيشتري از انتظام پوستهاي آن بنا دارند.
از همين رو اگر مباني ارزشي معماري يا انتظام عملكردي را بيشتر از ديگر شقوق فعلي گروه معماران در جهان بدانيم به نظر ميرسد كه ريشههاي انتظامي عملكرد شكلپذيري را بايد از معماري داخلي جهت رسيدن به فرمهاي عملكردي معماري دانست.
هدف از برگزاري اين دوره آموزشي تربيت نيروهاي متخصص و آشنا به مباني علمي معماري داخلي است. اين علم خصيصههاي
عملكردي و تأثير ابزار بر انسان است كه فارغالتحصيلان آن رابطه نظم و عملكرد آن در طبيعت و حيات انساني و انتظام هنري
وستههاي درون زيست كالبدي بناها را به صورت علمي در طراحي اجرا ميكنند.
فارغالتحصيلان رشته معماري داخلي در طراحي پوستههاي درون زيست فضاهاي مردمي از جمله فروشگاهها، هتلها، منازل،بيمارستان، فرودگاه، مسجد و... حتي بناهاي با سازه سبك، پاركها، نمايشگاهها، يادبودها و... با ديد نظم، صرفهجويي در فضا و با ديد اقتصادي به طراحي خواهند پرداخت.
آزمون کاردانی به کارشناسی معماری هرساله در سه حالت برگزار میشود. معمولا آزمون سراسری در مرداد ماه هر سال و آزمون دانشگاه آزاد در آذر ماه هر سال و آزمون دانشگاه جامع علمی کاربردی در دی ماه هر سال برگزار میشود. آزمون سراسری از سال 1375 برگزار شده و تا سال 1379 تحت عنوان " آزمون کاردانی به کارشناسی ارشد " و از سال 1380 تا سال جاری تحت عنوان "آزمون کاردانی به کارشناسی " برگزار شده است. همچنین آزمون دانشگاه آزاد از سال 1381 برگزار شده و آزمون دانشگاه جامع علمی کاربردی از سال 1384 در رشته معماری برگزار شده است.نوع انتخاب و گزینش دانشجویان در این آزمونها با یکدیگر متفاوت است.
منابع مطالعاتی:
عناصر و جزییات ساختمان:
نشریه 55 سازمان مدیریت و برنامه ریزی
نشریه 92 سازمان برنامه و بودجه
عناصر و جزییات ساختمان-هنرستان
اجزای ساختمان- دکتر جلیل شاهی
فن آوری ساختمان های بتنی و فولادی- هنرستان
شناخت مواد و مصالح ساختمانی:
مبحث 5 مقررات ملی ساختمان
شناخت مواد و مصالح ساختمانی- هنرستان
مصالح ساختمانی-احمد حامی
تاریخ معماری ایران و اسلامی:
سبک شناسی معماری ایران-استاد محمد کریم پیرنیا
معماری اسلامی-هیلن براند
هنر ایران-آندره گدار
معماری ایران-آرتور پوپ
تاریخ هنر و معماری ایران در دوره اسلامی-دکتر محمد یوسف کیانی
تاریخ معماری جهان:
مبانی و مفاهیم در معماری غرب-دکتر وحید قبادیان
خلاصه تاریخ هنر-دکتر پرویز مرزبان
آشنایی با معماری جهان_دکتر محمد ابراهیم زارعی
متره و برآورد:
فهرست بها ابنیه
شرایط عمومی پیمان
ایستایی:
استاتیک- بی یر جانستون-ترجمه دکتر ابراهیم واحدیان
مقاومت مصالح-بی یر جانستون-ترجمه دکتر ابراهیم واحدیان
ترسیم فنی،نقشه کشی ساختمان و پرسپکتیو:
رسیم فنی،نقشه کشی ساختمان و پرسپکتیو-مهندس سعید سعیدی پور
تنظیم شرایط محیطی و تاسیسات:
اقلیم و معماری-دکتر مرتضی کسمایی
راهنمایی طراحی اقلیمی-دکتر مرتضی کسمایی
آشنایی با ابنیه سنتی ایران-دکتر وحید قبادیان
تاسیسات ساختمان-هنرستان
تاسیسات ساختمان-مهندس نایینیان
بانی نظری معماری:
مبانی سواد بصری-دونیس ا.دانیس-ترجمه مسعود سپهر
زبان تصویر-گئورگی کپس-ترجمه فیروزه مهاجر
معماری،رنگ و انسان-مهندس ابوالقاسم سیدصدر
مبانی هنرهای تجسمی-دکتر حلیمی
مبانی طراحی معماری-هنرستان
معماری،فرم،فضا،نظم-فرانسیس دی کی چینگ
مبانی هنرهای تجسمی-هنرستان
فضا-زمان-معماری-ترجمه منصور مزینی
نقشه برداری(کنکور آزاد):
مرجع جامع نقشه برداری-مهندس سعید سعیدی پور
ریاضی:
ریاضی عمومی- لیتهلد-جرج توماس
کتاب مدرسان شریف هم خوبه
روشهای ماکت سازی:
امروزه برای ساخت ماکت های معماری و دیگر ماکت ها از متریال و روش های بسیار زیاد و متنوعی استفاده می شود که به برخی از آنها اشاره می کنیم. 1- ماکت سازی با استفاده از مقوای یونولیت : این نوع ماکت سازی بیشتر جهت ساخت ماکت اولیه (اتود) کاربرد دار. 2- ماکت سازی با استفاده از مقوای ماکت : این نوع ماکت سازی به علت دارا بودن تنوع رنگی مقوای ماکت ودرعین حال محکم و نسبتا ارزان قیمت بودن آن در بین دانشجویان طرفداران بسیار دارد از معایب این نوع کار می توان به سخت بودن برش جهت کارهای ظریف و محدود بودن ضخامت آن اشاره کرد. 3- ماکت سازی با استفاده از فوم : فوم به دلیل سبکی زیبایی و سحولت در برش دادن بیشتر در در ماکت هایی مورد استفاده قرار میگیرد که طرح دارای حالات خاص و ترکیب بندی مشخصی باشد. اما از معایب این کار محدودیت استفاده از چسباننده خاص(چسب فوم)است. 4- ماکت سازی با استفاده از چوب بالسا: چوب بالسا جهت ماکت هایی با دقت و ظرافت بالا کاربرد دارد از ویژگی های این جنس این است که در ضخامت های مختلفی و جود دارد و سازنده میتواند بنا به نوع طرح از ضخامت های گوناگون استفاده کند از معایب این جنس شکننده بودن آن است حال به روش کار برخی از انواع ماکت ها می پردازیم: روش پاپیه ماشه(روش پاپیه ماشه یک روش فرانسوی ست): برای ساخت گنبد در ماکت روش های زیادی وجود دارند که از رایج ترین شیوه می توان به شیوه ی زیر اشاره کرد: در ابتدا تلاش می کنیم دایره که در ساقه ی گنبد به کار می رود را به یک چند ضلعی (تعداد زیاد) تبدیل کنیم تا کار راحت تر شود( شاید تصور شود که با این شیوه شکل اصلی گنبد از بین می رود اما در اصل این طود نیست بلکه در پایان کار گنبد به شکل اصلی خود ساخته شده است) در این جا احتمالا بهترین انتخاب همان دوازده ضلعی معروف است سپس با توجه به اندازه ی ساقه ی گنبد شکل کلی گنبد را به صورت باز شده رسم می کنیم در اصل در امتداد هر ساقه شکلی که برای گنبد در نظر گرفته ایم ترسیم می شود که اکثرا به شکل گلبرگ است. دوازده گلبرگ تنها در یک نقطه به هم تماس دارند و برای باز نماندن بین آنها از نوارهایی استفاده می شود. و از یک کلاف نیز به دور ساقه استفاده می شود. روش معمول بعدی استفاده از دونیم دایره در هم فرورفته است که حالت ارتجاعی پیدا می کنند و به راحتی شکل می پذیرند. رسمی ترین روشی که در این ضمینه کاربرد دارد روش پاپیه ماشه است: در این روش ابتدا کاغذ کاهی را به همراه چسب چوب(برای استقامت) در آب ریخته روی حرارت قرار می دهیم با یک خمیر یکنواخت را به دست دهد سپس در همان حالت خمیر را درون قالب که احتمالا نیم کره است می ریزیم و پس از خشک شدن از قالب بیرون می آوریم.بعد از آن این گنبد را می توان با سمباده کاملا یک دست کرد. در ساخت گنبد مخصوصا به شیوه اول باید دقت کرد که هر چه ارتفاع نسبت به قطر بزرگتر باشد استحکام گنبد بیشتر است ساختن درخت می تونین رشته های نازک کاغذ را به دور یه میله چوبی دلخواه(تنه درخت) که سر آن را باچسب داغ پوشانده اید به صورت دلخواه بپیچانید یا به جای کاغذ از پاشیدن براده های چوب،اسفنج یا تراشه مداد و...استفاده کنید -ازگوش پاک کن میشه به عنوان چراغ برق استفاده کرد و قسمت پنبه ای اون هم خیلی راحت با پاستل قابل رنگ شدنه -مقوای عکس های رادیولوژی برای ماکت سازی نسبت به مقوای ماکت دو مزیت داره اول اینکه برش پذیریش خیلی راحت تره ودوم اینکه ارزان قیمت تره وحتی رایگانه اما ایرادش اینه که به رنگ کارتونه(البته یک سمتشون به رنگ های زرد وقرمز وآبی نیز هست که رنگ های خیلی مناسبی نیستن چون خیلی خالص هستن)که البته به راحتی با اسپری به رنگ دلخواه در میاد(اگه رنگ دلخواهتون مشکی نیست سعی کنید حتما رنگ رو در طرف کارتونی مقوا به کار ببرید چون مشکی میتونه رنگ زیرین رو بپوشونه اما بقیه رنگ ها گاهی نمیتونن به ریسکش نمی ارزه) -استفاده از اسفنج در ساخت ماکت های اتودی،تمرین طراحی وساخت ماکت های بافت وماکت روستا یا بافت شهری که احتیاجی به در آوردن جزئیات ندارند بسیار مفید است البته اسفنج هایی که سبز رنگ هستند نسبت به اسفنج های سفید وزرد نرم تر بوده بهتر برش می خورند اما بسیار ظریف هستند وبا فشار خرد می شوند هم چنین چسب به راحتی آنها را میخورد ضمنا گران تر نیز می باشند پس سختی برش زدن را ترجیح بدهید -اگر از اسفنج یا مقوای عکس های رادیولوژی استفاده میکنید واحتیاج به رنگ زدن آنها دارید اسپری رنگی را انتخاب کنید چون برای این کار گواش بسیار نامناسب است(باز خودتان میدانید) -برای ساخت گنبد نیز یکی از ساده ترین متریال ها اسفنج است چون به راحتی ساییده می شود وشکل های گوناگون به خود میگیرد -برای ساخت آب درون حوض ها راه های زیادی وجود داره در کنارش این را هم بشنوید:ازخمیر نان که آن را رنگ میزنید استفاده کنید چون کاملا شکل پذیر است البته می شه چسب روهم داخل کار خالی کنید ویا ازسلفون مچاله شده ورنگ خورده استفاده کنید -اگر به سمباده رنگ سبز مناسبی رو بزنید برای چمن خیلی مناسب میشه البته درجه زبری سمباده هرچه بالاتر بره چمن جالبتری از آب در میاد -از تیغ ماهی میتونید برای نرده های فرم دار استفاده کنید ویا قسمت بین دوستون تیغ ها رو جداکنید برای دستگیره ها وخیلی جاهای دیگه استفاده کنید -برای ساختن توپوگرافی بهترین راه اینه که نقشه توپوگرافی رو دوبار بکشید وسپس روی اولی لایه های اول ودوم،سوم وچهارم،پنجم وششم،و... و روی نسخه دوم لایه های دوم وسوم،چهارم وپنجم،ششم وهفتم،و... رو دربیارید این کار باعث میشه راحتتر وتمیز تر لایه ها روی هم قرار بگیرند وبهتر از روشیه که برای هر لایه مقداری اضافی برای روی هم قرار گرفتن قرار میدین هم چنین توپوگرافی از جنس چوب پنبه خیلی زیبا میشه -اگر روزی خواستین یه مجسمه گچی(یا یک نقش برجسته گچی)بسازین می تونین از گل برای ساخت قالبش استفاده کنین،گل وقتی نرمه شکل پذیره ووقتی خشک میشه قالب سفت وخوبی کار با گل در این مورد بسیار سخته بهترین راه استفاده از یونولیته -از درهای آنژوکت که برای تزریق داخل رگ استفاده میشه میتونین برای ساخت گلدان(در آن ابعاد)استفاده کنین -اگر میخواین مقداری گل در باغچه قرار بدین میتونین از منجوق های گلدوزی رنگی بسیار کوچک(متناسب با ابعاد کارتون)یا از مروارید استفاده کنین -برای ساخت شیروانی لایه های زیرین مقوای رایدولوژی بسیار منظم تر وبهتر از لایه های کارتون هستند -در بسیاری مواقع استفاده از اسپری که رنگ مات دارد خیلی بهتر از رنگ براق است مثلا استفاده از اسپری مشکی مات در ساخت خانه شیشه ای -از بریده ها وپسمانده های پی وی سی در ساخت درب ها وقطعات ام دی اف استفاده زیادی میتوانید بکنید مثل ساخت چمن ودرخت و... رنگ های متنوع وخیلی قشنگی هم دارن -همون طور که می دونین ماکارونی استفاده زیادی درماکت سازی داره به غیر از ساخت سازه های ماکارونی از نوع معمولی اون میتونین در قسمت هایی که به المان های عمودی احتیاج دارین استفاده کنین به راحتی هم با اسپری قابل رنگ هستن وجالب هم میشن.از ماکارونی های شکل دار وصدفی و... هم میتونین خیلی استفاده کنین مثلا برای حصار باغچه ها وآلاچیق ها و... البته مثل چوب بالسا که با بخار آب داغ(که میتونین توسط کتری وسماور ودستگاه بخور تهیه کنین)شکل منحنی میگیره،ماکارونی را هم میشه در آب داغ بریزید وبگذارید کمی نرم شده وآب به جوش بیاید سپس آن را در آورید در ظرف گذاشته وبه شکل دلخواه حالت دهید وبگذارید حسابی خشک شود البته این متریال ممکنه خیلی راحت بشکنه باید حسابی مواظبش بود -برای ساخت نماهای کاهگلی یا گلی میتونین از فوم برای زیر سازی دیوارها استفاده کنید سپس چسب چوب رو مقدار کمی رقیق کنین وروی سطح رو با اون بپوشانید سپس خاک الک شده را روی سطح بپاشید وبعد مقداری چسب چوب را که خیلی رقیق شده وتقریبا سفید خیلی کم رنگ است روی کار با سرنگ بریزید وبگذارید خشک شود -از مداد 6 گوش برای ساخت ستون های گوشه دار و6 گوش واز مداد گرد هم برای ساخت ستون های گرد میتوان استفاده کرد البته بریدنش سخته اگه مقیاس کارتون بخوره از سیگار هم می تونید برای ساخت ستون استفاده کنین و در نهایت برخی ابزار که در ماکت سازی مورد استفاده قرار می گیرد را معرفی میکنیم: کاتر معمولی : جهت برش و کار هایی که به بریدن وبه صورت صاف نیاز دارند. کاتر گرد بر(دایره): جهت بریدن دایره کما ن و یا قوس می باشد . کاتر فارسی بر: برای بریدن 45 در جه می باشد که بیشترین استفاده آن در کنج هایی که باهم زاویه 90 درجه درست میکنند می باشد. خط کش فلزی : برای اینکه هنگام برش اجسام سخت خط کش همراه با ماکت بریده نشود از خط کش فلزی استفاده می گردد. شابلون: برای رسم و پیاده کردن ابعاد دقیق ماکت پیستوله (معمولی و فلزی) : جهت رسم خطوط منحنی خاص و برش آنها انواع سوهان : برای ساییدن قسمت های پرت ماکت انواع چسب: چسب ها اعم از چسب چوب،چسب مایع،چسب ماتیکی،چسب فوم و غیره از جمله موادی است که در ماکت سازی کاربرد بسیاری داری. و در پایان میتوان به این نکته اشاره کرد که در ماکت سازی هیچ گونه محدودیت مصالح و ابزاری وجود ندارد و تنها با کمی خلاقیت می توان از کمترین امکانات بیشترین بازدهی را کسب نمود.
برای ساخت گنبد در ماکت روش های زیادی وجود دارند که از رایج ترین شیوه می توان به شیوه ی زیر اشاره کرد:
در ابتدا تلاش می کنیم دایره که در ساقه ی گنبد به کار می رود را به یک چند ضلعی (تعداد زیاد) تبدیل کنیم تا کار راحت تر شود( شاید تصور شود که با این شیوه شکل اصلی گنبد از بین می رود اما در اصل این طور نیست بلکه در پایان کار گنبد به شکل اصلی خود ساخته شده است) در این جا احتمالا بهترین انتخاب همان دوازده ضلعی معروف است سپس با توجه به اندازه ی ساقه ی گنبد شکل کلی گنبد را به صورت باز شده رسم می کنیم در اصل در امتداد هر ساقه شکلی که برای گنبد در نظر گرفته ایم ترسیم می شود که اکثرا به شکل گلبرگ است. دوازده گلبرگ تنها در یک نقطه به هم تماس دارند و برای باز نماندن بین آنها از نوارهایی استفاده می شود. و از یک کلاف نیز به دور ساقه استفاده می شود.
روش معمول بعدی استفاده از دونیم دایره در هم فرورفته است که حالت ارتجاعی پیدا می کنند و به راحتی شکل می پذیرند.
رسمی ترین روشی که در این زمینه کاربرد دارد روش پاپیه ماشه است:
در این روش ابتدا کاغذ کاهی را به همراه چسب چوب(برای استقامت) در آب ریخته روی حرارت قرار می دهیم با یک خمیر یکنواخت را به دست دهد سپس در همان حالت خمیر را درون قالب که احتمالا نیم کره است می ریزیم و پس از خشک شدن از قالب بیرون می آوریم.بعد از آن این گنبد را می توان با سمباده کاملا یک دست کرد.
روش پاپیه ماشه یک روش فرانسوی ست
در ساخت گنبد مخصوصا به شیوه اول باید دقت کرد که هر چه ارتفاع نسبت به قطر بزرگتر باشد استحکام گنبد بیشتر است.